Asiakastarina: Kymijoen Ravintopalvelut Oy
Kymijoen Ravintopalvelut Oy on Suomen ensimmäinen julkisomisteinen ravintopalveluja tuottava, kehittävä, myyvä ja markkinoiva yhtiö. Yhtiö aloitti toimintansa 1.7.2004. Omistajina ovat Kotkan kaupunki, Kymsote (Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä), Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä sekä Haminan kaupunki.
Yritys valmistaa 150 keittiöalan ammattilaisen, hyvinvoinnin rakentajan, voimin päivittäin n. 15 000 annosta. Palvelutarjontaan kuuluu lasten ja nuorten sekä potilaiden ja ikäihmisten ravintopalvelut, Makunne Ateria- ja kauppakassipalvelut, henkilöstöruokailupalvelut Makunne Ravintoloissa, Makunne Juhlapalvelut sekä ravitsemustietopalvelut. Terveellisen ravinnon avulla vaikutetaan kuntalaisten hyvinvointiin. Yritys on merkittävä suunnannäyttäjä ravintopalveluiden alalla Suomessa, tästä yhtenä osoituksena kouluruokailun Sydänmerkki-ateriat Kotkan kouluissa – ensimmäisenä Suomessa. Suomen Sydänliitto palkitsi Kymijoen Ravintopalvelut Oy:n ja Kotkan kaupungin sydänterveyden edistämisestä vuonna 2015 valtakunnallisella tunnustuspalkinnolla. Kymijoen Ravintopalveluiden Kotkan tiimi voitti Kouluruokakilpailun 2016.
Ostotilaus EDI-sanomana
Kymijoen Ravintopalvelut syntyivät 2004 kaupungin ja sairaanhoitopiirin ruokapalveluiden yhdistyttyä. Yrityksen tahtotila heti alusta alkaen oli hyödyntää sähköisyyttä ja digitaalisia ratkaisuja ostotilausten tehostamiseksi. Sähköisen sanomanvälityskumppanin kohdalla kartoitusvaihe haluttiin tehdä huolellisesti.
- Käytimme apuna pistetaulukkoa, johon jokainen palveluntarjoaja syötettiin. Voittajaksi valikoitui OWS, kertoo Kymijoen Ravintopalveluiden tietohallintapäällikkö Virpi Niveri.
Sähköisen ostotilauksen hyödyt ammattikeittiöille
- EDI-sanomat ja -yhteydet ovat nykypäivää ammattikeittiöissä. Jos ostotilauksia yrittää hoitaa puhelimitse tai sähköpostin liitteenä, tulee todella helposti virheitä. Tilaaja saattaa sanoa väärin tai vastaanottaja kuulla tai näppäillä väärin.
Sähköisessä asioinnissa parasta on nopeus. Kerran tallennettu tieto siirtyy luotettavasti järjestelmästä toiseen. Sähköiset tilaukset ja lähetyslistat lähtevät asianmukaisesti eteenpäin. Käytämme myös OWS:n Synkka tuotetietopankki -palvelua, kuvaa Niveri.
EDI-operaattorin ja ammattikeittiön yhteistyö
Niverin mukaan yhteistyö OWS:n kanssa toimii erittäin hyvin ja myös asiakaspalvelu on toiminut tilanteessa kuin tilanteessa:
- OWS:n asiantuntemus on erittäin hyvää! Toiminnanohjauksen järjestelmävaihtotilanteissa OWS toimintatavat ja palveluiden sujuvuus todistavat tästä. Kun OWS:lle soittaa, hoidetaan asiamme heti ja myös meille päin pidetään hyvin yhteyttä. Tämä on kullan arvoista yhteistyökumppaneissa. Yhteistyömme onkin jo kestänyt toistakymmentä vuotta!