30.12.2015 07:00

Finvoice XML – Verkkolasku vinkkejä

 

Tarina Finvoice Herrasta


“Ai verkkolaskuna? Eiköhän se onnistu”,
hän arvaili.

”Siis mihin kenttään? Operaattori? XML?” hän kyseli viikkoa myöhemmin hikikarpalo ohimollaan ja pohti: ”Mihin ihmeeseen lupauduinkaan?”

Finvoice XML - tuo hieno keksintö, jolla oli varmasti jalo päämäärä. Nyt se on vain Erikoisten Termien Suo ja Painajaismainen Seikkailu, jolle ei tunnu olevan loppua. Ihan totta, Finvoicella oli joskus taannoin tarkoitus helpottaa ja suoraviivaistaa yrityksen verkkolaskutusta. Verkkolaskutuksen ratkaisuun kuuluu niin monta liikkuvaa osaa, ettei välttämättä jokainen IT-velhokaan tiedä, mistä lähteä liikkeelle. Uskomatonta sinänsä, sillä tarkoitus oli kuitenkin vain lähettää laskuja. Siinä kaikki.

Mutta. Kuvittelepa tämä. Yrityksesi lähettää satoja laskuja viikossa. Jokainen lasku eri osoitteeseen, osa verkkolaskuna, osa kirjepostina… Eikö olisi mukavaa lähettää kaikki laskut vain muutamalla napinpainalluksella? Vai nuoletko mieluummin kirjeiden reunoja? Olisiko aika keskittyä oleelliseen (eli siihen yrityksen ydintoimintaan) ja hoitaa laskutus siinä sivussa? Nimenomaan SIVUSSA, niin kuin se kuuluukin olla.

Tämän takia Finvoice XML on kätevä. Hyötyjä on monia, mutta liikkeelle ei meinaa päästä – ei sitten millään.

 

Finvoice Seikkailu alkaa

Matkataanpa ensin Erikoisten Termien Suolle ja tarkastellaan lähemmin (mutta lyhyesti), mitä mättäiden alta löytyy.

  • Operaattori, tai tarkemmin verkkolaskuoperaattori, välittää lähettämäsi laskut oikeille vastaanottajille, joko sähköisessä muodossa tai sitten ihan vain postinjakelun kautta.
  • Jakelukanava, tai kanavat, jakaantuvat paperi- ja sähköisiin kanaviin. Jakelukanavalla määritellään, mitä jakelukanavaa pitkin lasku ohjataan vastaanottajalle.
  • XML, eli Extensible Markup Language, on standardi, jolle Finvoice pohjautuu.
  • Finvoice-aineisto on se aineisto, jota yleisimmin käytetään verkkolaskutuksessa Suomen rajojen sisäpuolella. Finanssialan Keskusliiton verkkolaskumääritys.

Eiköhän tuossa ollut ne tärkeimmät.

Saataisiinkohan Painajaismaisesta Seikkailusta hiukan kevyempi? No. Yritetään. Katsotaan vaihevaiheelta, mistä kannattaa lähteä liikkeelle, jos haluat yrityksellesi verkkolaskutuksen.

  1. Ota selvää ohjelmistotoimittajaltasi, pystyykö ohjelmisto tuottamaan Finvoice-aineistoa suoraan. Jos ei, mitä sitten?
  2. Etsi itsellesi verkkolaskuoperaattori hoitamaan laskujen jakelun. Pyri kokonaisvaltaiseen ratkaisuun, josta pystyt lähettämään sekä verkko- että paperilaskut yhden putken läpi.
  3. Pyydä asiakkailtasi verkkolaskutustietoja ja syötä ne ohjelmistoosi.
  4. Laskuta.
  5. Kehitä.
  6. Laskuta lisää.
  7. Säästetään paperia ja laskutetaan vain sähköisesti.

 

Vuoren huipulla

Pääsit perille. Seikkailu on ohi vai onko tämä sittenkin vain alkua? Nyt on ohjeet. Lyhyet, mutta ytimekkäät. Kerrotaanko lisää?

 

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Saatat olla kiinnostunut myös muista blogiteksteistämme:

 

Mikko Alapiha

Projektipäällikkö, jonka tehtäviin kuuluu EDI/OVT-projektit, koodaus, erinäisten esineiden säilyttäminen työpöydällä jne. Lauantaisin pyrkii käymään Seinäjoen naapurissa kuulahippastelemassa, keskiviikkoisin squashissa ja perjantaisin sählyssä.