Suomi on täynnä loistavia yrittäjiä ja mahtavia tuotteita. Uusi tuote vaatii aluksi paljon kehitystyötä sekä markkinointia näkyvyyden ja kiinnostuksen aikaansaamiseksi asiakkaiden keskuudessa. Yksi iso askel on otettu, kun uusi tuote pääsee kaupan valikoimiin.
Kotimaisuus ja paikallisuus ovat nyt pop. Kaupan toimijoiden mukaan kulutus on entistä pirstaloituneempaa ja uutuuksien rooli eri valikoimissa on iso. Kauppa hakee uusia toimittajia koko ajan ja odottaakin, että tavarantoimittajat tarjoavat tuotteitaan aktiivisesti kaupan valikoimiin. Ennen tätä tavarantoimittajan on luonnollisesti varmistettava, että tuote täyttää lain sille edellyttämät vaatimukset. Myös tuotantokapasiteetin riittävyys ja toimitusvarmuutta koskevat asiat on pohdittava etukäteen.
Pääsy kaupan valikoimiin on iso juttu, mutta pysyäkseen hyllyllä, uusi tuote tarvitsee markkinointia vielä tämänkin jälkeen. Tuotteella pitää olla kysyntää ja sen on vastattava kuluttajien tarpeisiin.
On pohdittava, miten erikoistua ja erottautua muista, eli mikä on se oman tuotteen ”juttu”, jolla asiakas saadaan ostamaan tuote. Kuluttajien tarpeita on kuunneltava herkällä korvalla ja myös trendien suhteen pitää olla hereillä.
Elintarvikealalle suunnatussa Food Business Summit -tapahtumassa kysyttiin sekä kaupanalan keskusliikkeiltä että toimittajilta, miten tuote saadaan kauppojen valikoimiin... ja pysymään siellä. Näiden vastausten pohjalta koostimme pienen vinkkilistan sinulle, joka pohdit näitä asioita ensimmäistä kertaa.
Kauppa siis antaa mahdollisuuden ja kuluttaja päättää, mutta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa päätökseen edellisen viiden kohdan perusteella.
Yksi keskeinen asia valikoimiin pääsyyn liittyen on tavarantoimittajan tarjoama mahdollisuus EDI-tilaamiseen. Keskusliikkeet suosivat tänä päivänä sähköistä tilaamista, ja kun tähän on mietitty ratkaisu valmiiksi, se edistää asioiden sujumista ja nopeuttaa tilaus-toimitusprosessia. Ei hätää! Tässä asiassa me OWS:llä voimme auttaa pieniäkin tavarantoimittajia pääsemään alkuun. Miten voit edetä?
- EDI-tilaus, -toimitus ja -lasku elintarvikealalla
- Sähköinen tilaus on kaupanalan keskusliikkeiden suosima tilaustapa
- Tavarantoimittaja! Näin sähköinen tilaus ja toimitus tapahtuu
- Pohdinnassa EDI ja sen käyttöönotto? Meillä se kävi näin