Tänä päivänä kaupoilla on pitkät aukioloajat ja tavaravalikoimat ovat kattavat. Toivottavaa tietysti on, että tuotteita löytyy hyllyistä kaikkina kaupan aukioloaikoina. Pienissäkin myymälöissä on valikoimassa tuhansia tuotteita ja sitä myötä kaupalla satoja eri tavarantoimittajia. Hieman isommassa myymäläkokoluokassa puhutaan jo 10 000 – 25 000 tuotteen valikoimista ja yli tuhannesta tavarantoimittajasta. Mitä suuremmaksi myymälä kasvaa, sitä suuremmaksi kasvaa myös tuotevalikoiman ja tavarantoimittajien määrä.
Meistä jokainen ymmärtää, että esimerkiksi puhelimella tilausten hoitaminen ei tällaisissa määrissä ole mahdollista eikä järkevää. Tästä syystä sähköinen tilaus on kaupanalan keskusliikkeiden suosima. Se ei vie juurikaan aikaa ja virheiden mahdollisuus vähenee merkittävästi. Sähköisen tilaamisen piirissä on jopa 95% tavarantoimittajista.
Sähköistä tilaustapaa suositaan yhtälailla pienten kuin suurten ja paikallisen kuin valtakunnallisen tavarantoimittajien kanssa juuri edellä mainituista syistä. Nykyaikaisen kaupankäynnin edellytyksenä on kaikkien tuotteiden osalta mahdollisimman yhteneväiset toimintamallit.
Tavarantoimittaja ja keskusliike käyvät keskenään valikoimaneuvottelut. Valikoimaneuvottelussa keskustellaan erilaisista toimintatapavaihtoehdoista ja niistä tavarantoimittaja valitsee itse juuri hänen toiminnalleen sopivimmat. Valikoimaneuvottelut käydään aina tavarantoimittajan lähtökohdat huomioiden.
Neuvotteluissa keskustellaan läpi mm. tuotteiden tilaamiseen liittyvät asiat. Samalla kartoitetaan tavarantoimittajan omista lähtökohdista halut ja valmius tavaroiden toimittamiseen.
Jos tavoitteena on toimittaa esim. useampaan kuin yhteen-kahteen myymälään, ovat nykypäivän automatisoidut tilausjärjestelmät kaikille osapuolille järkevin ja kustannustehokkain ratkaisu - tarkasteli asiaa sitten tavarantoimittajan, kaupan henkilökunnan tai asiakkaan lähtökohdista käsin.
Kaupoissa on käytössä erilaisia automatisoituja tilausjärjestelmiä, jotka kehittyvät jatkuvasti. Yksinkertaistettuna tilausjärjestelmä tilaa automaattisesti uuden tilauserän tavaraa sitä mukaan, kun sitä kassalta menee ulos.
Järjestelmissä on taustalla todella paljon analytiikkaa, menekkihistoriaan pohjautuvaa myyntiennustetta, tilaus-toimitusrytmitietoja jne. Ja toki automaattisiinkin tilausjärjestelmiin voi ja pitääkin välillä tehdä tilausmuutoksia esim. sääolosuhteet huomioiden.
Tavarantoimittajan tulee ymmärtää, että vähittäiskauppaan kuuluu olennaisena osana valmius vastata nykypäivän tarpeisiin mm. pitämällä toimitusketju mahdollisimman tehokkaana. Tähän liittyy olennaisesti sähköinen tilaus ja järjestelmän käyttömahdollisuus.
Kaupat eivät siis suosi sähköistä tilausta ”kiusallaan”, vaan sen on tarkoitus hyödyntää molempien, tavarantoimittajan sekä tilaajan, arkirutiinien hoitamista. Molemmilla on varmasti sama tahtotila, että tuotteita löytyy hyllystä oikealla ajoituksella.
Tutustu aiempiin blogeihimme:
Voit olla suoraan yhteydessä myös asiantuntijoihimme: