Choose language

Miten saan tuotteeni kaupan hyllylle eli kaupan valikoimiin?

Suomi on täynnä loistavia yrittäjiä ja mahtavia tuotteita. Uusi tuote vaatii aluksi paljon kehitystyötä sekä markkinointia näkyvyyden ja kiinnostuksen aikaansaamiseksi asiakkaiden keskuudessa. Yksi iso askel on otettu, kun uusi tuote pääsee kaupan valikoimiin.

Kotimaisuus ja paikallisuus ovat nyt pop. Kaupan toimijoiden mukaan kulutus on entistä pirstaloituneempaa ja uutuuksien rooli eri valikoimissa on iso. Kauppa hakee uusia toimittajia koko ajan ja odottaakin, että tavarantoimittajat tarjoavat tuotteitaan aktiivisesti kaupan valikoimiin. Ennen tätä tavarantoimittajan on luonnollisesti varmistettava, että tuote täyttää lain sille edellyttämät vaatimukset. Myös tuotantokapasiteetin riittävyys ja toimitusvarmuutta koskevat asiat on pohdittava etukäteen.

Kauppa antaa mahdollisuuden, kuluttaja päättää

Pääsy kaupan valikoimiin on iso juttu, mutta pysyäkseen hyllyllä, uusi tuote tarvitsee markkinointia vielä tämänkin jälkeen. Tuotteella pitää olla kysyntää ja sen on vastattava kuluttajien tarpeisiin.

On pohdittava, miten erikoistua ja erottautua muista, eli mikä on se oman tuotteen ”juttu”, jolla asiakas saadaan ostamaan tuote. Kuluttajien tarpeita on kuunneltava herkällä korvalla ja myös trendien suhteen pitää olla hereillä.

Elintarvikealalle suunnatussa Food Business Summit -tapahtumassa kysyttiin sekä kaupanalan keskusliikkeiltä että toimittajilta, miten tuote saadaan kauppojen valikoimiin... ja pysymään siellä. Näiden vastausten pohjalta koostimme pienen vinkkilistan sinulle, joka pohdit näitä asioita ensimmäistä kertaa.

  1. Tarjoa tuotteita rohkeasti kaupoille. Mikäli oma tuotantokapasiteetti on vielä pientä, aloita muutamista myymälöistä, joihin pystyt varmuudella toimittamaan.

  2. Mieti markkinointi ja konsepti kuntoon. Tämän alla on monia asioita aina kohderyhmän määrittämisestä pakkauksen suunnitteluun. On mietittävä, miten tuotteen konkreettiset hyödyt tuodaan esiin ja millainen asiakaslupaus annetaan. Kaikkea ei kannata tehdä itse, vaan markkinoinnin ja konseptin suunnitteluun kannattaa hyödyntää alan asiantuntijan apua ja hankkia hyviä yhteistyökumppaneita.

  3. Kerro tuotteen tarinaa. Kerro tuotteen synnystä; mistä se tulee, kuka sitä tekee, miten sitä tehdään ja miksi. Tarinan merkitys markkinoinnissa on valtava. Vahva tarina jää mieleen ja sitä kerrotaan eteenpäin. Hyvä tarina on aito, tosi ja avoin.:

  4. Kysy ja kuuntele. Kaikkea suunnittelua ohjaa ymmärrys asiakkaan
    kulutuskäyttämisestä. Kysy palautetta ja osallista kuluttajia eri tavoin, jolloin saat suoraa asiakasnäkökulmaa mukaan prosessiin.

  5. Kehitä ja kehity. Hyväkin tuote vaatii jatkuvaa kehittämistä ja uudistumista kuluttajien tarpeiden ja toiveiden mukaan.

Kauppa siis antaa mahdollisuuden ja kuluttaja päättää, mutta sinulla on mahdollisuus vaikuttaa päätökseen edellisen viiden kohdan perusteella.

Huomioi myös tekniset toimet tilaus-toimitusprosessissa

Yksi keskeinen asia valikoimiin pääsyyn liittyen on tavarantoimittajan tarjoama mahdollisuus EDI-tilaamiseen. Keskusliikkeet suosivat tänä päivänä sähköistä tilaamista, ja kun tähän on mietitty ratkaisu valmiiksi, se edistää asioiden sujumista ja nopeuttaa tilaus-toimitusprosessia. Ei hätää! Tässä asiassa me OWS:llä voimme auttaa pieniäkin tavarantoimittajia pääsemään alkuun. Miten voit edetä?

  1. Lue aiheesta lisää. Blogissa avaamme vastaukset yleisimpiin EDI-asiointia koskeviin kysymyksiin. Esimerkiksi nämä blogit saattavat auttaa sinua:

     

    - Sähköinen tilaus on kaupanalan keskusliikkeiden suosima tilaustapa
    - Tavarantoimittaja! Näin sähköinen tilaus ja toimitus tapahtuu
    - Pohdinnassa EDI ja sen käyttöönotto? Prima Petin tarina

  2. Lataa opas. Maksuttomassa EDI-oppaassa avaamme tarkemmin EDI-sanomien käyttöönottoprosessia. Miten yhteydet perustetaan? Mitä se vaatii yritykseltäsi? Entä jos oma tekninen tietämys on rajallista aiheesta? Oppaan löydät täältä >


  3. Kysy suoraan asiantuntijoiltamme. Ota rohkeasti yhteyttä ja autamme sinua. Yhteystietoihimme >

Related blog posts